söndag 8 april 2018

Workshop "träna social smidighet"

En av våra medlemmar, Joacim Jonsson har tagit initiativ att hålla en workshop för socialfobiker.
Han har själv social fobi och har använt sig av de metoder han lär ut.
Som socialfobiker drar man sig lätt undan från människor av rädsla för att göra fel.

I denna 4 gångers kurs/workshop med rollspel kan du i lugn miljö öva på tekniker i att bli mer socialt smidig du får till exempel öva på att
- göra små misstag och gå vidare.
- läsa av och lyssna på andra.
- alltid ha något att säga.
- bonda snabbare med andra människor.

Jag(Jaana), deltar i denna workshop, vi träffades första gången 13 mars och kommer att träffas varannan tisdag fm.
Det jag skriver är enbart mina egna subjektiva upplevelser.
Jag var nervös och orolig inför första gången, jag har aldrig träffat Joacim och jag visste inte vilka de andra deltagarna skulle vara. Jag var också nyfiken och tänkte att det ska bli intressant och lärorikt.

Vi började med en presentation av oss själva och namnlek. Sen fick vi göra lite olika övningar som var inspirerade av improvisationsteater.
Vi talade också om samtal, om goda och dåliga sådana.
Egenskaper för goda samtal kan vara:  
                     
- nyfikenhet
- positivt flöde
- förståelse
- aktivt lyssnande
- lärorikt

Vad tycker du kännetecknar ett gott respektive dåligt samtal?

Jag ser fram emot nästa workshop. då ska vi få lära oss att det är okej att göra bort sig.
Hur man går från ett ämne till en person i ett samtal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar